شهریار فکری اجیرلو

دانستن حقایق زندگی
مشخصات بلاگ
شهریار فکری اجیرلو
پنجشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۶، ۰۹:۴۹ ب.ظ

برگزیت

در همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که بهبرگزیت[1] مشهور شده است، مردم بریتانیا در پنج شنبه 23 ژوئن 2016 (3 تیر 1395) سال جاری، در یک همه پرسی شرکت کردند. در آن همه پرسی بیش از ۱۷ میلیون نفر به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی دادند (در مقابل بیش از ۱۶ میلیون نفری که رأی به ماندن در اتحادیه اروپا دادند) و جنبش برگزیت به موفقیت رسید. واژه برگزیت که این روزها در بریتانیا زیاد گفته و نوشته می شود، ترکیبی از دو واژه بریتانیا و اگزیت (به معنی خروج) است و منظور از آن، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست. درباره نقش مجلس بریتانیا[i] در آغاز روند خروج از اتحادیه اروپا و نیز گفتگوها درباره شرایط خروج از آن، اختلاف نظرهای فراوان در میان احزاب سیاسی، سیاستمداران و رسانه های این کشور وجود دارد و عده ای معتقدند مردم نظرشان را بیان کرده اند و دولت باید مجری خواست مردم باشد اما مخالفان معتقدند مردم فقط درباره خروج نظر داده اند و زمان و شرایط خروج از اتحادیه را باید مجلس معین کند.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در پی خواهد داشت و برگزیتمی‌تواند بر بازار ارز، انرژی، فلزات گرانبها (طلا و…)، کالاهای مختلف و شاخص‌های بورس و… اثرات مهمی بگذارد. برگزیت اثرات کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت بر بریتانیا، اتحادیه اروپا و کل جهان خواهد گذاشت همان گونه که در کوتاه مدت، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، شوک‌های فراوانی بر اقتصاد و بازارها واردکرد و موج جدیدی از ملی گرایی افراطی و حملات علیه مهاجران و اقلیت های نژادی را پدید آورد. در میان مدت، برگزیت می‌تواند واکنش دولت‌ها و مردم کشورهای دیگر را برانگیزد و آن ها نیز خواهان همه پرسی برای خروج از اتحادیه اروپا بشوند که نشانگان آن در کشورهایی همچون ایتالیا، یونان و  هلند آشکار شده است. با ادامه این روند، یورو، واحد پول مشترک اتحادیه اروپا بیش تر متاثر می شود و این موضوع می‌تواند ماهیت یورو را تغییر دهد و کاهش سرمایه‌گذاری در این منطقه را به دنبال داشته باشد که حاصلی جز رکود برای اروپا و جهان نخواهد داشت. صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش پیش بینی رشد اقتصادی جهان را از ۳/۴ درصد به ۳/۲ درصد کاهش داد و علت این اُفت را برگزیت دانست.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۱۱
شهریار فکری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی