شهریار فکری اجیرلو

دانستن حقایق زندگی
مشخصات بلاگ
شهریار فکری اجیرلو
جمعه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۰۶ ق.ظ

دلیل واگذاری دو جزیره مصر به عربستان

در بحبوحه درگیری های منطقه ای و همچنین تحولات بحران سوریه و یمن، سفر ملک سلمان، پادشاه سعودی ها به مصر، حامل پیام های خاص خود است، حال آنکه قرار است در آینده ای نزدیک در استامبول، نشست سران کنفرانس اسلامی در ترکیه با حضور سران دولت های اسلامی نیز برگزار شود.


به گزارش «تابناک»، درباره علل سفر ملک سلمان به مصر در این روزها گمانه زنی ها و تحلیل های فروانی انجام گرفته است. برخی بر این باورند، عربستان به دنبال ایجاد مثلث منطقه ای عربستان، مصر و ترکیه است. به همین دلیل، با توجه به اختلافات میان دولت اردوغان و السیسی، عربستان به دنبال میانجیگری برای پایان این منازعه است. 


برخی نیز در همین زمینه پیش بینی کرده اند، شاید السیسی در یک سفر از قبل اعلام نشده به ترکیه برای شرکت در این اجلاس سفر کند؛ هرچند تاکنون سفر وزیر خارجه مصر به ترکیه قطعی شده است.


برخی دیگر معتقدند که سعودی ها از سفر به مصر به دنبال اتحاد و ائتلاف گسترده اعراب بر ضد ایران در موضوعات منطقه ای هستند؛ اما در این میان برخی رخدادهای دوجانبه در این سفر، خود به موضوع جنجالی سفر پادشاه عربستان به مصر تبدیل شده است.


البته این تنها جزئی از اقدامات عربستان در این برهه زمانی است، زیرا قرار است بلافاصله پس از پایان کنفرانس اسلامی در ترکیه، اوباما به منطقه سفر کند و با اعضای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض گردهمایی داشته باشند تا حلقه ائتلاف را ضد ایران تنگ تر کنند.


یکی از موضوعات جنجالی در سفر ملک سلمان به مصر، بخشش دو جزیره صنافیر و تیران از سوی مصری ها به عربستانی ها بوده است. در سفر ملک سلمان، پادشاه سعودی به قاهره به طور غیرمنتظره اعلام شد که طی امضای توافق ترسیم مرزهای دریایی میان دو کشور، تابعیت دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان بخشیده شده است.



منابع مصری اعلام کردند، در جریان سفر پنج روزه ملک سلمان پادشاه عربستان به مصر، مقام های قاهره موافقت کردند در ازای دریافت سالانه 2 میلیارد دلار و نیز 25 درصد از بهای گاز و نفت استخراج شده از دو جزیر مورد اختلاف، مالکیت آنها به ریاض واگذار شود.


این اعطای دو جزیره تاکنون جنجال های زیادی را به پا کرده و جامعه مصر همچنان در شوک اعلام خبر واگذاری دو جزیر مهم این کشور به سعودی هاست و اعتراض های گسترده در این زمینه ادامه دارد.


دو جزیره غیرمسکونی تیران و صنافیر در ورودی خلیج تیران قرار دارند و گذرگاه دریانوردی اصلی برای رسیدن به بندر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی در خلیج عقبه به شمار می آیند. مصری های شرکت کننده در چهار جنگ اعراب و اسراییل همچنان جنگ پنجم ژوئن را به یاد دارند.


این دو جزیره پس از امضای توافقنامه کمپ دیوید میان مصر و رژیم صهیونیستی در سال 1978 مانند بخش هایی از شبه جزیره سینا، جزو به اصطلاح "مناطق ج " قرار گرفتند که بر اساس آن ارتش مصر حق حضور در آنها را ندارند و فقط نیروهای پلیس و چند ملیتی حق استقرار در آنها را دارند.


عربستان بر اساس توافق نامه جدید میان ریاض و قاهره، پذیرفت به همه تعهدات بین المللی مصر در مورد این دو جزیره احترام بگذارد. البته توافق مرزی مصر و عربستان تنها پس از ارجاع آن در مجلس نمایندگان مصر و کسب موافقت پارلمان به مرحله اجرا درخواهد آمد.


رسانه های گروهی به ویژه برنامه های تلویزیونی و شبکه های اجتماعی مصر ظرف چند روز گذشته به شدت این موضوع را کنکاش و این سؤال را مطرح کردند که آیا مصر در مقابل دریافت چند میلیارد دلار، این دو جزیره را به عربستان واگذار کرده است؟


موافقت رژیم صهیونیستی با اعطای این دو جزیره


در همین زمینه، برخی منابع صهیونیستی بیان داشته اند که موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم اسرائیل تأکید کرند که این اقدام پس از تفاهم طرف های سعودی، مصری، آمریکایی و اسرائیلی صورت گرفته است.


بنا بر این گزارش، واگذاری این جزایر به عربستان، به شرط پایبندی سعودی ها به تعهدات مصر در زمینه بندهای نظامی توافقنامه کمپ دیوید صورت گرفته است. عربستان همچنین تضمین کرده که تحت کنترل گرفتن جزایر تیران و صنافیر در دریای سرخ، تأثیری بر رفت و آمد کشتی های رژیم صهیونیستی نداشته باشد.


همکاری نظامی عربستان و صهیونیست ها در یکی از این جزایر


همچنین به گزارش العالم، یک منبع نظامی رژِیم صهیونیستی نزدیک به حزب چپ گرای میرتس فاش کرد، عربستان و اسرائیل برای همکاری نظامی در دریای سرخ با مرکزیت جزیره تیران توافقنامه امضا کردند. این توافق نامه شامل نظارت و کنترل تنگه باب المندب، خلیج عدن، کانال سوئز و کشورهای ساحلی دریای سرخ است.


بر پایه اسناد منتشر شده از این منبع نظامی، از جزیره تیران که قاهره و ریاض اخیرا درباره واگذاری آن به سعودی ها توافق کرده اند، به عنوان مقر عملیات مشترک تل آویو و ریاض در دریای سرخ استفاده خواهد شد.


ویدیویی از پشت پرده بخشش دو جزیره صنافیر و تیران از سوی مصری ها به عربستانی ها را در «تابناک» ببینید:


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۱۰
شهریار فکری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی