عوام فریبی
عوام فریبی نه فقط در تبلیغات تجاری، بلکه در دنیای سیاست هم به همان شیوه رایج است
حربه اصلی عوامفریبی، این احساس درونیاست که هر کس میخواهد مورد تحسین دیگران قرار گیرد و بر ارزش و احترامش افزوده شود. این احساس گاه باعث تمایل افراد به تشبه به افراد مشهور میشود. تهیهکنندگان تبلیغات و آگهیهای تجاری از این روحیه حداکثر استفاده را میکنند؛ مانند پوستری که در آن شخصیت معروفی را در حال نوشیدن چای مخصوصی نشان میدهد
در عالم سیاست هم برخی از سیاستمداران از همین احساس استفاده کرده و به گونه ای بسیار افراطی، کاذب و توخالی، به مردم احترام میگذارند و در کلامشان مدام از مردم سخن می گویند، اما در عمل نشان می دهند که هیچ ارزش و اعتبار و احترامی برای مردم قائل نبوده و بیشترین اقدامات را بر علیه منافع همان مردم انجام می دهند. سیاست های این سیاستمداران معمولا در کوتاه مدت مردم را راضی و خوشحال میکند اما در میان مدت و بلند مدت به شدت به ضرر مردم تمام میشود و چه بسا وضع مردم را بدتر میسازد
بله در سیاست هم عوام را می فریبند. جلوگیری از آن نیازمند آن است که تعداد عوام سیاسی جامعه کاهش یابد و این امر جز با بالا رفتن سطح سواد و آگاهی های سیاسی جامعه امکان پذیر نیست